Jagody Goji – zdrowe i smaczne (podserwis)

Pochodzące z Azji jagody goji zalewają europejski rynek, ciesząc się uznaniem zarówno ze strony specjalistów medycyny naturalnej, jak i ogromnym zainteresowaniem koncernów kosmetycznych. Nic dziwnego, bo właściwości tych czerwonych owoców znane były już kilkaset lat temu, a obecnie one same stanowią doskonały składnik naszego pożywienia. Wykorzystywane są przede wszystkim w różnych kuracjach odchudzających oraz jako suplementy diety.

gałązka jagód goji
fot. Sambuca, źródło: commons.wikimedia.org, licencja: Creative Commons

Podstawowe właściwości jagód goji

Prócz właściwości odchudzających, owoce te mają wpływ na hamowanie procesu starzenia się (poprzez wygładzanie i ujędrnianie skóry) i odporność organizmu (poprzez zwiększone wytwarzanie immunoglobulin), a w niektórych przypadkach pozwalają zredukować stres. Właściwości te zawdzięczamy zawartym w miąższu związkom takim jak antyoksydanty, białka (aż 19 różnych aminokwasów), witaminy B1, B2, B6, E oraz C (zawierają jej więcej niż pomarańcze!), biopierwiastki (selen, żelazo, potas, wapń, cynk) oraz beta-karoten. Dzięki temu ostatniemu, spożywanie jagód goji może przynieść znaczną poprawę nerwów wzrokowych i wspomagać proces ich rekonwalescencji po poważnym urazie.

Właściwości owoców goji skupiają się również na pozytywnym wpływie na układ krążenia i pracę serca. Jako uzupełnienie odpowiedniej diety mogą również brać udział w regulowaniu ciśnienia krwi, co wiąże się ze wspomnianą wyżej redukcją stresu. Owoce te w kulturze wschodniej stosowane były również jako medykament na choroby płuc, układu pokarmowego i zaburzenia pracy nerek. Udowodniony został wpływ goji na poprawę pamięci, szczególnie u osób starszych oraz koncentracji.

Dietetyczne szaleństwo

Jednak podstawową właściwością jagód goji jest ich wpływ na procesy odchudzające. Zbilansowana dieta, wzbogacona suplementami zawierającymi te jagody, umożliwia skuteczne i efektywne odchudzanie. Powodem jest duża zawartość błonnika, który usprawnia procesy trawienne w naszym organizmie, przyśpiesza metabolizm i zapobiega odkładaniu się tłuszczy. Jagodami goji warto więc wzbogacać ciężkie, tłuste potrawy. Regularne spożywanie tych owoców sprzyja normowaniu gospodarki trawiennej ludzkiego organizmu, dzięki czemu wewnętrzne procesy metaboliczne, związane ze spalaniem tłuszczy, cukrów i pozbywaniu się tkanki tłuszczowej, przebiegają o wiele szybciej.

Niemałą rolę odgrywają polisacharydy, odpowiedzialne za florę bakteryjną jelit: zapobiegają dolegliwością i uszkodzeniom układu pokarmowego, a tym samym ewentualnym zaburzeniom wywołanym jego chorobami. Nie bez znaczenia jest też fakt, że dzięki zwartym w jagodach związkom możliwe jest zredukowanie uciążliwego cellulitu.

Źródła: en.wikipedia.org, jagodygoji.info.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.